Real time marketing

Real time marketing. Czym jest marketing w czasie rzeczywistym?

Reakcja na zmiany zachodzące na świecie jest podstawą w każdym biznesie. Marketing nie jest tutaj wyjątkiem, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę jego internetowe odmiany. Konieczność odpowiadania na zmieniające się trendy była podstawą powstania real time marketingu, który szturmem podbił cyfrowy świat. Jednak co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem? Jak się wpisuje w kanony performance marketingu czy pracę e-commerce managera?

Real time marketing – co to? Definicja

Real time marketing, po polsku znany jako marketing czasu rzeczywistego, to reakcja marki na bieżące wydarzenia w możliwie jak najkrótszym czasie. Z uwagi na błyskawicznie pojawiające się newsy, real time marketing stał się głównie domeną internetu i social mediów. To właśnie one umożliwiają szybkie przygotowanie odpowiedniego komunikatu – w przypadku programów, długich publikacji czy spotów reklamowych zazwyczaj nie jest to możliwe.

Przykłady real time marketingu

Real time marketing ma wiele twarzy, a ogromna część z nich jest po prostu niepowtarzalna. Każdy przypadek marketingu czasu rzeczywistego jest bowiem generowany na podstawie innego wydarzenia. Real time marketing najczęściej czerpie inspiracje ze źródeł takich jak:

  • Seriale i filmy. Nowe produkcje często szturmem podbijają serca widzów. Kultowe kwestie czy pamiętne sceny można wykorzystać, by przykuć uwagę ich fanów. Ich zainteresowania świetnie wykorzystała Ikea, która miłośnikom „Gry o Tron” zaproponowała stoper do drzwi o nazwie Hodor.
  • Wydarzenia kulturalne i naukowe. Zazwyczaj są to wiadomości, o których wszyscy chcą mówić – nawet w nieoczekiwanym kontekście. Przykładem real time marketingu może być tutaj lądowanie łazika Preservance na Marsie. Pierwsze fotografie z tej planety zostały edytowane przez dziesiątki marek, które wraz z nim chciały się znaleźć w kosmosie.
  • Losowe sytuacje. Śnieżyce, potknięcia gwiazd czy zabawne wypowiedzi znanych osób mogą być podstawą do wykonania dedykowanego postu.
  • Wydarzenia planowane, święta. Real time marketing to bowiem nie tylkon niespodzianki, ale także planowane działania związane tym, co dzieje się w kraju i na świecie. Świąteczne nagrania, posty z  życzeniami powodzenia dla maturzystów czy komiks na Dzień Programisty to świetny sposób na przyciągnięcie określonych grup docelowych.

Wszystkie działania mogą być wykorzystane przez specjalistę SEM.

Real Time Marketing – co można dzięki niemu zyskać?

  1. Zaangażowanie klientów. Nawiązanie do najnowszych wydarzeń sprawia, że są oni bardziej skłonni do nawiązania kontaktu z marką, choćby przez zostawienia symbolicznego like’a. To także okazja dla marki do nawiązania relacji z odbiorcami przed odpowiadanie na ich komentarze.
  2. Lepszy wizerunek marki. Chcesz pokazać Twoją firmę jako zorientowaną i zainteresowaną czymś więcej niż tylko branżą? Wykorzystaj real time marketing!
  3. Niepowtarzalny content. Gdy Twoja strona jako pierwsza publikuje post z nawiązaniem do ostatnich wydarzeń, tworzy tym samym unikalne treści, które działają na korzyść jej profilu i SEO.