SEO, SEM, PPC – co to, czym się różnią?

SEM czym jest? PPC i SEO

SEO, SEM i PPC to pozornie bardzo podobne pojęcia. W rzeczywistości jednak bardzo się od siebie różnią nie tylko ze względu na nomenklaturę, ale przede wszystkim obszar działań danych dziedzin marketingu. Poznaj różnice między SEO, SEM i PPC i rozgryź branżowe nazewnictwo!

Zobacz E-commerce manager

Czym jest SEO?

SEO (z angielskiego Search Engine Optimization) to nic innego jak pozycjonowanie stron internetowych. Jest to szereg działań mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania w Google i tym samym zwiększenie ruchu organicznego (pochodzącego ze wpisania w wyszukiwarkę danej frazy) w ich obrębie. Jest to proces polegający na ciągłym ulepszaniu strony i związanych z nią zasobów, a nie jednorazowa akcja.

Zobacz Specjalista SEM

SEO dzieli się na:

  • SEO onsite – wszelkie działania na stronie; dodawanie nowych tekstów, optymalizacje, zmiany w kodzie, poprawa parametrów technicznych strony.
  • SEO offsite – linkowanie, tworzenie artykułów zapleczowych i sponsorowanych, marketing szeptany powiązany z zamieszczaniem linków.

Co ważne, SEO jest procesem, który kreuje naturalne wyniki w postaci poprawy pozycji wybranych fraz. W oczach klientów ta strategia nie nosi zatem znamion manipulacji, poza momentami, gdy strona jest widocznie przeoptymalizowana lub nie zawiera produktów, na które została wypozycjonowana.

Czym jest PPC?

PPC to skrót od angielskiego wyrażenia Pay Per Click – płać za kliknięcie. To strategia, która wykorzystuje narzędzia płatnych reklam do zwiększenia widoczności danej strony w reklamowych elementach wyszukiwarek oraz w sieciach reklamowych. Generuje ona wyniki płatne, czyli takie, za których wypracowanie odpowiadają generujące koszty internetowe kampanie. Co ważne, PPC nie obejmuje działań na stronie, tak jak ma to miejsce w SEO, tylko zakłada jej promowanie w innych kanałach za pośrednictwem narzędzi reklamowych.

Zobacz Audyt Google Ads

Reklamy PPC najczęściej oznaczane są jako „reklamy płatne” czy „wyniki sponsorowane”. Wyświetlają się one w dobrze widocznych miejscach (np. na samej górze wyników wyszukiwań). Z jednej strony jest to korzystne, gdyż zapewnia dobrą widoczność, z drugiej – odstręcza tych klientów, którzy z natury nie są zainteresowani treściami reklamowymi.

Czym jest SEM?

SEM, czyli Search Engine Marketing, to w istocie połączenie SEO i SEM. Strategia ta obejmuje każdy rodzaj marketingu internetowego w wyszukiwarkach i zawiera w sobie dziesiątki różnorodnych narzędzi i usług. Co więcej, jest to strategia wielokanałowa. Łączy ona w sobie wszystkie elementy SEO i SEM, pozwalając na dotarcie do klientów niezależnie od ich stosunku do treści oznaczanych jako reklamowe. To najbardziej kompleksowa metoda reklamy w internecie, nastawiona na wykorzystanie możliwie szerokiej gamy opcji. Niezależnie od tego, którą z nich wybierzemy, SEM zawsze przyświeca jeden cel: poprawa widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania i przyciągnięcie nowych klientów za pośrednictwem internetu.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Blog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Skip to content