Specjalista SEM

Specjalista SEM. Reklama w internecine w jednej osobie

Dlaczego specjalista SEM? Coraz większy procent sprzedaży przenosi się do sieci. Ta zmiana w preferencjach konsumentów sprawia, że do obsługi sklepów znajdujących się w cyfrowych kanałach potrzebni są wykwalifikowani specjaliści, tacy jak specjalista SEM. Na czym polega jego praca i dlaczego warto mieć go w swoim zespole?

Czym zajmuje się specjalista SEM?

Specjalista SEM to ekspert od reklamy internetowej, która zawiera się w nazwie jego stanowiska – SEM oznacza bowiem z angielskiego Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. Pod tą nazwą kryją się różnorodne działania promocyjne prowadzone w internecie, takie jak reklamy Google, kampanie z linkowaniem czy pozycjonowanie i optymalizacja. Specjalista SEM, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, jest w stanie dobrać te i wiele innych działań dla danej firmy tak, by jej wyniki w kanałach cyfrowych poprawiały się z tygodnia na tydzień.

Lwia część pracy specjalisty SEM opiera się na optymalizacji strony internetowej, zarządzaniu jej treścią czy produktami. Obsługuje on także specjalistyczne narzędzia internetowe, takie jak Google Search Console czy Google Analytics w celu ciągłego monitorowania danych i optymalizacji swoich działań tak, by firma zyskiwała jak najwięcej w internetowych kanałach.

W jakiej branży sprawdzi się specjalista?

Wielu przedsiębiorców jeszcze przed rozpoczęciem współpracy zastanawia się, czy specjalista SEM to odpowiednia osoba dla danego przedsiębiorstwa. Jeśli ma ono stronę internetową i produktową lub usługową ofertę, to odpowiedź na to pytanie oczywiście brzmi tak. Specjalista SEM posiada bowiem szeroką wiedzę, która umożliwia mu sprawne tworzenie reklam w internecie niezależnie od branży, w jakiej się on znajdzie.

Co więcej, specjalista SEM posiada liczne specjalistyczne narzędzia, które umożliwiają mu błyskawiczne dostosowanie swoich działań do potrzeb klienta. Ogromna wiedza połączona ze znajomością dedykowanych platform i ich możliwości sprawia, że zobaczenie pierwszych rezultatów pracy specjalisty SEM jest kwestią zaledwie kilku tygodni. Co więcej, jego strategia również może zostać przygotowana według preferencji klienta tak, aby maksymalnie wykorzystać kryjący się w nim potencjał.

Specjalista SEM – zadania i obowiązki

SEM to rozległa dziedzina, która jednak niezależnie od swojej odsłony zamyka się w możliwościach internetowych kanałów i platform. Specjalista SEM ma za zadanie poruszać się między nimi i prowadzić rozbudowane działania prowadzące do zwiększenia liczby konwersji na docelowej stronie. W tym celu może on:

  • Prowadzić kampanie Google Ads, czyli tworzyć reklamy wyświetlające się w wyszukiwarkach i na stronach internetowych. Może on tworzyć nowe kampanie, analizować już istniejące lub przeprowadzać audyty narzędzi, by wykryć pojawiające się w nich błędy czy niepoprawnie wskazane ustawienia (w przypadku rozpoczynającej się współpracy). Jeśli specjalista SEM współpracuje z firmą długoterminowo lub gdy ma możliwość oceny jej poprzednich działań, przeprowadza on także analizę wyników dotychczasowych kampanii i optymalizuje kolejne prace na podstawie uzyskanych rezultatów.
  • Tworzyć strategię pozycjonowania strony internetowej na podstawie samodzielnie wykonanego audytu strony. Najczęściej zawiera on analizę techniczną danej witryny, opis jej problemów, badanie jakości treści zawartych na stronie, statystyki link buildingu czy sprawdzenie sytuacji konkurencyjnych sklepów. Dzięki temu specjalista SEM może skutecznie określić obszary, które wymagają poprawy i muszą zostać uwzględnione w strategii.
  • Prowadzić optymalizacje na stronie, np. poprzez rozbudowę treści, modyfikację kategorii czy oferty produktowej. Jeśli una to za niezbędne, specjalista SEM może także stworzyć we własnym zakresie lub zlecić innemu podwykonawcy napisanie treści pasujących do danej witryny. W niektórych przypadkach współpracuje on także z ekspertami z branży powiązanymi z daną stroną internetową w celu stworzenia eksperckich artykułów i poradników. Możliwości jest tutaj bardzo wiele i zależą one w większości od potrzeb i budżetu klienta.
  • Wdrożyć działania link buildingowe polegające na pozyskiwanie linków do strony klienta z innych stron o dobrych parametrach SEO. Specjalista SEM na potrzeby link buildingu może stworzyć własną bazę wartościowych stron internetowych lub zlecić wykonanie odnośników zewnętrznych wyspecjalizowanemu podwykonawcy.
  • Prowadzić kampanie linków sponsorowanych na portalach branżowych i nie tylko. Specjalista SEM może przeprowadzać takie działania zarówno na zasadach marketingu szeptanego, jak i treści oznaczanych jako sponsorowane. W pierwszym przypadku odpowiada on pod fałszywym nazwiskiem na posty prawdziwych użytkowników poszukujących danych produktów i usług. W drugim tworzy on artykuły czy inne treści, które następnie są zamieszczane wraz z linkami w innych serwisach.
  • Pozycjonować stronę internetową za pomocą zaawansowanych optymalizacji, zarówno wizualnych i treściowych, jak i technicznych. Specjalista SEM powinien dysponować wiedzą, która pozwoli mu rozwiązywać podstawowe problemy techniczne danej strony internetowej, takie jak braki w Core Web Vitals, zbyt duży rozmiar zdjęć czy niedziałające sekcje sklepu.

Zalety specjalisty SEM – dlaczego warto go zatrudnić?

Specjalista SEM, mimo że jest to stosunkowo nowy zawód, posiada już szereg argumentów przemawiających za jego zatrudnieniem nawet w niewielkich internetowych firmach. Są to:

  • Całościowe podejście do marketingu internetowego. Specjalista SEM bierze pod uwagę wiele czynników, ale też wiele narzędzi, które mogą pomóc w promocji danej strony internetowej. Dzięki temu możesz mieć pewność, że weźmie on pod uwagę wszystkie możliwe rozwiązania danego problemu i wybierze z nich to, które rzeczywiście zasługuje na Twoją uwagę.
  • Możliwe targetowanie reklamy i dopasowanie jej do określonej grupy odbiorców potencjalnie zainteresowanej danym produktem. Reklama internetowa to nieskończone możliwości zaprezentowania się nowym klientom, a nikt nie potrafi do nich dotrzeć tak szybko jak specjalista SEM. Aby przyciągnąć użytkowników do danej witryny może on skorzystać ze specjalistycznych narzędzi lub samodzielnie przeprowadzonych analiz, które pozwolą mu znaleźć złoty środek w dotychczas pozyskanych danych.
  • Szybkie osiągnięcie oczekiwanych wyników i błyskawiczne zauważenie pierwszych korzyści z prowadzonych kampanii. SEM to strategia zarówno dla krótkodystansowców, jak i tych, którzy oczekują marketingowego maratonu. Kontynuowane przez wiele miesięcy działania z zakresu marketingu internetowego mogą sprawić, że z czasem ich pozytywne rezultaty będą się kumulować.
  • Brak negatywnych konotacji reklam internetowych wśród użytkowników, którzy oceniają je jako przyjazne i przystępne; ogranicza to negatywne efekty, które często mają miejsce w przypadku – niekiedy bardzo natrętnych – reklam w telewizji czy w radiu.

Jakie są cechy idealnego specjalisty SEM?

Jeśli zdecydujesz się na zatrudnienie specjalisty SEM w Twojej firmie, musisz wiedzieć, czego można od niego oczekiwać. Lista cech eksperta w tej dziedzinie jest bardzo długa. Najważniejsze jej pozycje to między innymi:

  • Znajomość dedykowanych narzędzi Google. To absolutna podstawa dla każdego specjalisty SEM. To właśnie te narzędzia pozwalają mu bowiem na wykonywanie i ocenę działań, a także ich optymalizację.
  • Webmastering. Specjalista SEM nie musi od razu być programistą. Musi on jednak znać podstawy HTML/CSS, płynnie poruszać się w różnego rodzaju CMSach czy znać zasady poruszania się w obrębie stron internetowych bez wywoływania błędów. Często te właśnie umiejętności decydują o jego skuteczności.
  • Ciekawość i gotowość na zmiany na rynku. Z roku na rok reklama w internecie dynamicznie się zmienia – a wraz z nią powinien zmieniać się specjalista SEM. Nie ma on czasu nawet na chwilę stagnacji, gdy narzędzia błyskawicznie idą do przodu!